Månadens medarbetare: Frida Svedemar - Happy Boss
Två personer sitter med sina laptops på café

Affärsområdeschefen om Happy Boss  - känns som att hitta hem

Med ett varmt och målmedvetet ledarskap är Frida Svedemar, sedan i höstas, ett värdefullt tillskott för Happy Boss. Frida klev in i bolaget med ett försäljningsansvar, men fick snabbt axla rollen som ny affärsområdeschef. Nu berättar hon om den arbetskultur som ligger bakom bolagets framgång, passionen för att hitta kandidaten mellan raderna och vilka rekryteringstrender som är på ingång.

Frida Svedemar på Happy Boss

Vad gjorde du innan du började på Happy Boss? 

Frida Svedemar har lång erfarenhet inom försäljnings- och rekryteringsbranschen, och har även drivit eget företag med 30 anställda inom lokalvård. 

 - Jag har arbetat likvärdigt med vad jag gör nu hos Happy Boss, och har följt företaget på håll under lång tid. Det var på tapeten tidigare att jag skulle gå över till Happy Boss, men jag kände mig inte riktigt redo att lämna mitt företag där och då. Under sommaren tog jag mig däremot en funderare kring vad som verkligen driver mig i mitt arbete, berättar Frida Svedemar. 

Kicken av att sälja, och de pengarna som kan genereras, är inte det som väger tyngst. Istället brinner Frida för att skapa arbete för så många människor som möjligt.

 - Att skapa arbetstillfällen som ger människor mat på bordet har varit min drivkraft under de senaste 13 åren. Vilket gjort att arbetet med rekrytering på senare tid utvecklats till ett kall i livet för mig.

Varför valde du just Happy Boss? 

- Det var en kombination av flera saker. Dels lockade den inkluderande arbetskulturen, tillsammans med att det är högt i tak och att alla medarbetare får fria tyglar. Möjligheten att påverka skapar vilja att leverera, det tror jag ligger bakom att Happy Boss går som tåget. Vilket gjorde det lätt att hoppa på.

Inledningsvis stärkte Frida upp Happy Boss i rollen som Key Account Manager. Men strax efter att hon börjat, slutade affärsområdeschefen. 

 - Det ledde till att jag fick axla den rollen istället, då jag under min korta tid i bolaget hunnit skaffa mig förtroende baserat på lyckad försäljning. Det, i kombination med att jag har ledarskap i ryggen, gjorde att jag fick gå in i rollen som ny affärsområdeschef. Det var en oväntad men rolig utmaning, en 360-roll med uppgiften att utveckla den relativt nya rekryteringsavdelningen i bolaget. På så vis fick jag vara med och sätta alla processer från scratch, något jag inte gjort tidigare.

Brinner för att skapa trygga kandidatupplevelser 

 - För mig är kandidatresan lika viktig som kundresan. Jag vet hur utmattande det kan vara att söka jobb, därför vill jag lägga 100 % kraft på att ta hand om dem. Mitt mål är att alla kandidater ska känna sig trygga i rekryteringsprocessen, vilket jag tycker vi lyckats med de senaste 4 månaderna.

Ingen dag är den andra lik i en föränderlig rekryteringsbransch

Rollen som affärsområdeschef innebär fullspäckade dagar med olika sorters uppgifter. Något Frida uppskattar, då bolaget är duktiga på att ge medarbetarna ansvar och uppskattning om vart annat. 

 - Mina dagar präglas av att jag, inledningsvis, stämmer av hur mina kollegor mår, vilka processer alla är inne i, hur dagen ser ut och om det finns något jag kan stötta dem i. Andra återkommande uppgifter är att dyka ner i ansökningar från nya kandidater och göra kandidatsökningar på LinkedIn. 

I och med att nästan allt arbete sker digitalt, hinner Frida med omkring 8 möten per dag. Möten som innefattar både kandidatinervjuer och samtal med befintliga kunder. Utöver det, läggs värdefull tid på dialoger med alla medarbetare och ledningsgruppen. 

Happy Boss känns som att hitta hem

Den familjära känslan sitter i väggarna, med högt i tak och fria tyglar. En atmosfär som fått Frida att utvecklas på många olika sätt, trots hennes knappa 5 månader i bolaget. Det är med stor tacksamhet och inspiration hon ser på det förtroende hon fått, då hon redan hunnit arbeta med kunder som Caia, Ica och Frontwalker

 - Jag har utvecklats inom flera olika områden under min tid på Happy Boss. Framförallt när det kommer till mitt ledarskap, eftersom jag fått vara med och sätta nya processer för hur vi ska profilera oss, hur vi ska arbeta och vilka kunder vi vill arbeta med. Kompetensbaserad rekrytering är också något jag fått större förståelse för, att ställa de rätta frågorna till kandidaterna och fånga personen mellan raderna i ett CV.

Att matcha kunder och kandidater som aldrig annars hade mötts – det är som att vinna på lotto

 - Jag har utvecklat min förståelse för rekryteringsbranschen och vad man behöver titta på när man anställer nya medarbetare. Vilket också handlar om att djupdyka och se vad som sitter i väggarna hos företaget i fråga, och vad de söker efter för kandidat. Sedan försöker jag påverka företag att inte vara diskriminerande i vem de går vidare med. Att be företag måla upp sin drömkandidat, och sedan ställa frågor som får dem att fundera kring vad de verkligen söker, det är både roligt och viktigt!

Om du blickar framåt, vilken rekryteringstrend tror du är på ingång under året? 

 - Jag tror att rekryteringsbranschen kommer bli mer och mer digital, med digitala intervjuer och AI-baserade kompetens- och personlighetstester. Vilket är positivt då det kan hjälpa till att reducera diskriminerande rekryteringsmönster. Jag tror också att branschen kommer bli mer kompetensbaserad, och inkludera kandidaterna på ett nytt sätt i processerna. Mycket arbete kommer även fortsätta ske på distans, där nyanställda sällan kommer vara på kontoret. Framåt kommer det därför krävas en djupare förståelse för människan bakom CV:et, för att träffa rätt i matchningen, avslutar Frida.

 

Intresserad av att veta mer? Läs om hur Happy Boss arbetar med rekrytering eller se vilka lediga jobb som finns hos oss eller hos våra kunder!

Dela:

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Happy Boss AB, orgnr. 559204-8473 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata