Affärsområdeschefen för kaffe och dryck på Happy Boss – handlar om så mycket mer än en vanlig kopp svart kaffe
Med fokus på kollegornas likväl som kunders bästa är Marielouise Söderling ett kvalificerat tillskott hos Happy Boss. Hon kliver in i en som affärsområdeschef och Key Account Manager för kaffe- och dryck. Här berättar hon om bolagets starka arbetskultur, vikten av kundmötet och vad trivsel på arbetsplatsen kommer innebära framöver.
Vad gjorde du innan du började på Happy Boss?
Marielouise Söderling har gedigen erfarenhet inom både försäljning och säljledning, framförallt när det kommer till kaffe- och dryck. Hennes driv bottnar i att skapa en arbetsmiljö som får människor att må bra, något hon tar med in i rollen på Happy Boss.
— Jag tar med mig all den kunskap jag byggt upp under alla år i försäljningsbranschen, framförallt när det kommer till kaffe, berättar Marielouise Söderling.
För att sätta guldkant på arbetsdagen behövs mer än en vanlig kopp svart kaffe. Därför är hon mån om att dela med sig av den kunskap hon skaffat sig under tiden hos en större leverantör av just kaffe- och dryck till arbetsplatsen. Det underlättar för både kollegor och kunder, då kaffemarknaden är en djungel av aromer, smaker, märken och industrier.
Ta del av Happy Boss breda sortiment av företagskaffe och kaffemaskiner till kontoret!
Kundmötet skapar taktkänsla för marknadens behov
Marielouise trivs med ena foten ute hos kunden och andra i utvecklingen av bolagets egna verksamhet. När hon träffar kunder handlar det om att hjälpa dem att hitta rätt i Happy Boss koncept som innehåller allt som har med kontoret att göra.
– Jag tycker att det är extremt viktigt att vara ute och träffa kunder där de är. Det är så man får reda på vad marknaden efterfrågar och vad vi behöver göra för att erbjuda det. Insikterna därifrån tar jag sedan med mig för att utveckla mitt affärsområde i bolaget, som hjälper både kollegor och kunder.
Hur har du utvecklats sedan du började på Happy Boss?
Trots att hon arbetat med försäljning under många år, finns det delar i Happy Boss koncept hon aldrig ägnat sig åt tidigare.
– Man utvecklas hela livet, i allt man gör. Det är spännande att sätta sig in i nya typer av produkter och lösningar, vilket jag fått göra under min första tid på Happy Boss. Jag har haft flera givande möten med andra affärsområdeschefer och ledningsgruppen, för att sätta mig in i verksamheten. Under sambesök hos kunder har jag även där lärt mig mycket nytt på kort tid.
Om du blickar framåt, vilken trend tror du är på gång när det kommer till trivsel på arbetsplatsen?
– En trend är något så självklart som kaffe. Sverige är ett av de länder som dricker mest kaffe i hela världen, och är därför en extremt viktig del i vår kultur, så även på kontoret.
Majoriteten av alla kaffeprodukter som säljs och serveras idag är en vanlig svart kopp kaffe. Därför gäller det att ständigt hitta kvalitativa lösningar som fungerar för alla typer av arbetsplatser, som tar den där släta koppen till nästa nivå.
Konceptet Food Corner är även det något som sannolikt kommer påverka hur väl människor trivs på arbetsplatsen framöver. Happy Boss får redan idag väldigt många förfrågningar om en sådan lösning.
– Framåt ser jag stor potential i att utveckla konceptet Food Corner. Vilket är en minishop för kontor och arbetsplats. Det öppnar för möjligheten att köpa frukost, lunch, mellis och middag på jobbet, berättar Marielouise Söderling.
Att snabbt och enkelt ha tillgång till energi under arbetsdagens alla timmar, utan att behöva lämna kontoret, ökar medarbetarnas välmående och prestation på arbetet. Det kommer i det långa loppet gagna företaget och dess varumärke i stort då anställda lockas, trivs och vill stanna kvar.
Läs mer om fördelarna med en matautomat på jobbet!