Insikter från en erfaren servicetekniker
Stefan Berg, servicetekniker på Happy Boss, om hans fartfyllda vardag, arbetet bakom lyckade kundupplevelser och vilka kontorstrender vi kan vänta oss att få se framöver.
Med ett lösningsorienterat och prestigelöst förhållningssätt har Stefan varit en ovärderlig tillgång för Happy Boss sedan 2015. När han klev in i bolaget var det som skrivartekniker men idag har han en ett flertal olika arbetsuppgifter inom olika affärsområden.
Vad är dina arbetsuppgifter som servicetekniker hos Happy Boss?
– Idag hjälper jag våra kunder med det allra mesta för kontoret. Det kan handla om alltifrån att leverera kaffe till att montera lysrörsarmaturer eller skruva ihop konferensbord. Jag trivs med variation och att få arbeta med händerna så yrket passar mig perfekt, förklarar Stefan.
Den främsta drivkraften handlar om att hjälpa andra människor.
– Som servicetekniker är du ofta uppskattad. Kunderna är glada när du kommer för att hjälpa dem och ännu gladare när du löser deras problem. Det gör det roligt att gå till jobbet.
Lyhördhet är A och O för att uppnå en lyckad kundupplevelse
Det är inte bara kunderna som visar Stefan uppskattning. Även kollegorna beskriver att han tar sig an svåra uppgifter utan problem, att han bidragit till ökad kundnöjdhet och genererat nya affärer. Vi passar på att fråga Stefan om hans bästa tips för en lyckad kundupplevelse:
– Som servicetekniker stöter du på problemlösning hela tiden. För att bygga goda kundrelationer gäller det att vara lyhörd och ha en kontinuerlig dialog med inblandade parter. Du kan inte gå in och köra ditt eget race utan behöver stämma av med kunden så att allt blir rätt. Genom åren har jag blivit duktig på att läsa av olika människor och jag utgår från devisen om att behandla andra som jag själv vill bli behandlad.
> Ta del av Kundcase från våra nöjda kunder
Framtidens kontor enligt Stefan
Det senaste året har många företag digitaliserat sina arbetsprocesser och till viss del flytt kontoren. Men trots en rådande pandemi går Happy Boss affär som tåget.
– Nyckeln handlar om att vara flexibel. Ända sedan jag började här har Happy Boss varit snabba på att ställa om. Under pandemin adderade vi exempelvis handsprit och skyddsutrustning till vårt erbjudande. Vi har också jobbat mycket med video- och konferensutrustning i takt med att fler valt att modernisera kontorsmiljön.
Om du blickar framåt, vilken kontorstrend tror du att vi kommer se framöver?
– Även om vi möts online i större utsträckning så tror jag att de fysiska kontoren kommer fortsätta fylla en viktig funktion, om än på färre kvadratmeter och med ett begränsat antal platser. Men framförallt kan vi vänta oss att se effektivare kontorslösningar.