Beijer Byggmaterial
"Vi slipper långa väntetider och kan lita på att Happy Boss vet vad vi behöver och levererar utan krångel.”
Bakgrund
Beijer Byggmaterial har sina rötter i Malmö, där handelsföretaget Firma G Beijer grundades redan år 1866. År 1970 tog företaget ett betydande steg och bildade kedjeföretaget Beijer Byggmaterial AB. Idag är de Sveriges största helägda bygghandelskedja med 116 byggvaruhus och kakelbutiker runtom i landet. De erbjuder byggmaterial, verktyg och tjänster av hög kvalitét till både yrkesmän och hemmafixare.
Företagets affärsidé bygger på att leverera pålitliga, enkla och relevanta lösningar med fokus på kvalitét och hållbarhet. Beijer beskriver sig själva som “det stabila företaget som säljer varor som håller i generationer.” Med omkring 2500 medarbetare och en omsättning på ca 12 miljarder SEK är Beijer Byggmaterial en ledande aktör inom sin bransch.
Maria Åslund arbetar som administratör och miljösamordnare på Beijer Byggmaterial i Arlandastad. Under sina 4,5 år inom företaget har hon testat på flera olika arbetsuppgifter. Hennes ansvarsområden har succesivt utvecklats och utökats, något hon uppskattar eftersom det bidrar till de omväxlande arbetsdagar hon trivs så bra med.
Utmaningen
Det var när flera medarbetare började klaga på att det inte fungerade med kontorsstädningen, att det var smutsigt trots att det nyss blivit städat, att golven luktade surt och att det inte var kul att komma till arbetet som Beijer Arlandastad kände att det var dags att göra något för att förbättra arbetsmiljön. Maria var också trött på att inte få kontakt med företaget som då levererade tjänsten, att möten ställdes in och att inte få gehör för sin önskan om förbättringar.
Maria började googla för att hitta ett företag som kunde möta deras önskemål, hon jämförde priser och intervjuade, tillsammans med lagerchefen, olika företag inom lokalvård. Happy Boss var ett av företagen som hamnade under Marias lupp och som också gav det bästa intrycket. “Vi kände på en gång, efter första samtalet, att det här känns bra. Det här vill vi testa!” säger Maria.
Implementeringen
När det var dags för implementering gick det snabbt och problemfritt. “Ni har varit involverade i allt och har varit väldigt tillmötesgående. Allt har gått snabbt och smidigt. Att ni dessutom hjälpte oss med en superlösning kring vår tidigare leverantör är vi jätteglada för.”
För Maria och hennes kollegor på Beijer Byggmaterial har den största skillnaden sedan de bytte leverantör till Happy Boss visat sig vara den personliga kontakten som de nu får. “Om något krånglar, om frågor dyker upp eller om vi behöver göra justeringar är det bara att ringa eller maila så löser ni det, direkt.”
Resultatet
Nu har Happy Boss varit en del av deras vardag i ungefär två år och samarbetet har utökats successivt sedan starten. “Vi började som sagt med lokalvården, sedan tillkom fruktleveranser och vatten, sen kaffemaskinerna och sist mat på jobbet. Vi ser ständigt över vilka lösningar vi behöver och ser ett fortsatt samarbete tillsammans” berättar hon vidare.
Med deras nya lokalvårdare i huset är alla nöjda, och arbetsplatsen är ren och prydlig. “Vår lokalvårdare är väldigt noggrann, hon uppmärksammar direkt om det är något som saknas eller behöver fyllas på. Det är en familjär känsla att ha henne hos oss, hon är glad och trevlig och hon är alltid på plats. Hon har blivit en del av oss.” Läs mer om företagsstäd och kontorsstädning
På Beijer Byggmaterial i Arlandastad erbjuds medarbetarna, förutom städ av hög kvalitét, möjligheten att köpa mat direkt på jobbet, ett inslag som blivit mycket uppskattat. Eftersom arbetsplatsen ligger i ett industriområde utan närliggande lunchalternativ, och arbetsdagen ofta startar tidigt, har detta blivit ett praktiskt och populärt val. Genom att ha mat tillgänglig på plats sparar medarbetarna värdefull tid och kan istället ta en välbehövlig vila under sin lunchrast. Utbudet har utökats efterhand eftersom maten går åt snabbt – särskilt mackorna, som ofta tar slut direkt, skrattar Maria. För att säkerställa att alla är nöjda har leveranserna nu utökats till två gånger i veckan.
Fördelarna att erbjuda mat på jobbet är många, men för Maria och hennes kollegor har det visat sig vara främst tidssparande och ett bra sätt att öka samanhållningen. “Borden i vårt lunchrum fylls av människor som äter tillsammans - det gillar vi!” Att alla verkar uppskatta att enkelt kunna köpa ett mellanmål eller lite gott till eftermiddagsfikat är en bonus fortsätter hon. Läs mer om mat på jobbet.
På frågan om Maria kan rekommendera Happy Boss till andra företag kommer svaret snabbt: “- Absolut! En av de största fördelarna är att vi har inflytande över utbudet och kan anpassa det efter våra egna behov och önskemål. Dessutom är den personliga kontakten ovärderlig. Det känns som att jobba med ett familjeföretag. Vi har en tydlig kontaktperson som vi alltid kan vända oss till, vilket gör allt smidigare och det gör framför allt att vi sparar tid. Vi slipper långa väntetider och kan lita på att de vet vad vi behöver och levererar utan krångel.”