Årskrönika 2021: Så bra gick det för Happy Boss – och det väntar under 2022
Fredrik Belfrage och Patrick Theorell, vd och vice vd, sammanfattar Happy Boss 2021. Ett år som innehållit nya affärer, ökad omsättning och nytt affärsområde, detta trots att vi fortsatt befinner oss i en pandemi.
Under våren 2021 återvände Happy Boss medarbetare till kontoret. Trots att pandemin satt käppar i hjulet för många svenska företag har Happy Boss klarat sig väldigt bra och lyckats med att både öka omsättning och vinst samt lanserat nya affärsområden.
– Att vi klarat av pandemin så bra har mycket att göra med att vi har ett väldigt brett produkt- och tjänsteutbud. Under tiden som många jobbat hemifrån har kaffe och print gått ner, men då har andra produkter och tjänster istället ökat. Under året har vi sålt handsprit till Volvo Cars och nitrilhandskar till svenska kommuner. Vi har också varit väldigt snabba med att ställa om vårt erbjudande när det krävts. Detta gjorde att vi hade “all time high” i försäljning under oktober månad vilket varit ett fint kvitto på våra ansträngningar, säger Patrick och får medhåll av Fredrik.
– Vi har alltid haft en tro på det vi gör, men det har faktiskt gått mycket bättre än vad vi förväntat oss, något som absolut kan kopplas till vår snabba omställning. Vi har inte heller behövt säga upp någon eller tappat en enda kund till följd av pandemin. Vi firade dessutom tio år som bolag under året, arrangerade vår årliga golftävling på Drottningholm och har haft en fin utvecklingskurva både vad gäller omsättning och vinst. Så visst har det varit ett otroligt fint år.
Rekrytering nytt affärsben
Den utökade tjänsteportföljen har krönts av det nya affärsområdet rekrytering som kom igång under mars månad. Patrick utvecklar:
– Vi har under året genomfört ett sextiotal rekryteringar inom sälj, ekonomi och tech och detta är ett ben som växer för varje dag. Happy Boss styrkor är att vi ser till både kundens och kandidatens bästa – det är något som många rekryteringsbolag lyfter men som i praktiken inte efterlevs. Dessutom ser vi ingen anledning att ta betalt förrän rekryteringen är genomförd och kunden hittat rätt.
Treårsplanen är satt
Att Happy Boss kommer att fortsätta expandera råder det ingen tvekan om. Under året har en treårsplan satts som innehåller både ambitiösa mål och ett fortsatt fokus på att ge tillbaka till samhället.
– Inom de närmaste åren kommer vi att rekrytera ett tjugotal medarbetare som en del i vår expansionsresa. Dessutom ska vi inom tre år omsätta 300 miljoner kronor. Vi kommer dessutom lansera en digital plattform om ungefär ett år vilket kommer bli riktigt spännande. Den är till för våra kunder och kommer underlätta deras vardag ännu mer, säger Patrick. Fredrik fortsätter:
– Vi har varje kvartal skänkt pengar till välgörande ändamål. Vi började under 2021 också klimatkompensera, inte bara vårt eget avtryck utan med hela 200 % av verksamheten. Vi kommer fortsatt ha ett tydligt hållbarhetsfokus och fortsätta att “ge tillbaka” till samhället i stort.
Om ni får sammanfatta vad ni värderar högst under 2021, vad skulle ni säga då?
– Alla roliga affärer som vi gjort och kommer fortsätta att göra de kommande åren. Wipro som är vår största kund har vi börjat jobba med på europeisk nivå. Vi har bland annat byggt deras konferensrum i Schweiz. Vi signade också Erik Olsson som ny helhetskund runt om i hela Sverige vilket ska bli otroligt spännande framåt, säger Patrick.
– Jag tycker det är väldigt skönt att vi har klarat pandemin så bra. Det är otroligt kul att få ett kvitto på att vi klarar av oförutsedda händelser så bra och nu har vi vetskapen om att vi kan ställa om vårt erbjudande, avslutar Fredrik.
Vill ni veta mer om hur Happy Boss kan förenkla och effektivisera vardagen för ert företag? Ta del av konceptet helhetslösningar för företag eller kontakta oss för ett samtal så berättar vi mer.